Urusan Kenaikan Pangkat ONLINE

Berita TERKINI Dari Semekta

Wednesday, March 16, 2011

Pelalian HPV (Human Papilloma Virus)



Pelalian HPV
Apakah Kanser Servik ? 
Kanser yang terjadi di bahagian pangkal rahim (servik). Kanser ketiga paling kerap dikesan di kalangan wanita selepas kanser payudara dan kanser kolorektal. Di anggarkan 1,500 wanita Negara ini disahkan mendapat kanser servik setiap tahun. Kanser servik menyumbang 6% dari jumlah kematian akibat kanser di kalangan wanita.
Apakah Human Papilloma Virus (HPV) ? 
HPV adalah penyebab utama kanser servik. Setiap wanita berisiko dijangkiti HPV selepas berkahwin.
Apakah pelalian HPV ? 
Pelalian yang diberi untuk mencegah kanser servik akibat jangkitan HPV. Pelalian ini diberi secara suntikan di lengan sebanyak 3 kali dalam tempoh 6 bulan mengikut jadual berikut :

Suntikan pertama - tarikh pelalian pertama diberi di sekolah/kllinik.
Suntikan kedua - 1 bulan selepas suntikan pertama.
Suntikan ketiga - 6 bulan dari suntikan pertama.
Kenapa Anak Gadis 13 Tahun Saya Perlu Mendapatkan Pelalian HPV ?
Di Mana Anak Gadis Saya Boleh Mendapatkan Pelalian HPV ?
Bagaimana Sekiranya Anak Gadis Saya Yang Tidak Termasuk Di Dalam Kumpulan Sasar Ini Hendak Mendapatkan Pelalian ?
Apakah Peranan Saya Sebagai IbuBapa/Penjaga ? 
Siapa Yang Akan Memberi Suntikan ?
Adakah Vaksin Ini Halal? 
Adakah Anak Gadis Saya Akan Mengalami Masalah Selepas Disuntik ? 
Adakah Pelalian Ini Akan Menyebabkan Anak Saya Mandul ?
Apakah Keadaan Yang Tidak Membolehkan Anak Gadis Saya Diberi Pelalian HPV ?
Apakah Tindakan Saya Jika Anak Saya Terlepas Tarikh Temujanji Pelalian ? 

untuk mendapatkan maklumat mengenai persoalan yang di kemukakan di atas.



Maklumat tambahan : 

Maklumat tambahan berkaitan pelalian HPV boleh didapati melalui : 

No comments:

Post a Comment